two na drogach to priorytet także tam, gdzie odbywa się transport ponadgabarytowy. Jako jego przykład wymienić można tutaj transport ciężki. Dotyczy on tych towarów, których masa przekracza 42 tony. Aby taki towar przetransportować, trzeba i jego samego, i samą trasę dokładnie przygotować. W tym celu potrzebne są dokładne ekspertyzy stanu dróg oraz mostów, czy będą one w stanie ciężar udźwignąć. Gdy ekspertyzy oraz plany są gotowe, przewoźnik musi jeszcze wystąpić o zezwolenie. I dopiero wtedy, gdy jest ono wydane, można przystąpić do realizacji transportu.
Ze względu na specyfikę, transport maszyn i innych towarów ponadgabarytowych wymaga pełnego profesjonalizmu. Tylko wtedy zarówno sam towar, jak i drogi oraz ich uczestnicy pozostają bezpieczni. A to jest najważniejsze.
Jednocześnie wskazują one na wartości które
Przepisy prawa od lat precyzują jakie normy muszą spełniać ładunki transportowane w tradycyjny sposób. Jednocześnie wskazują one na wartości, które uznawane są za ponadgabarytowe. I tak na przykład transport maszyn ważących powyżej 42 tony, czy ładunków wyższych niż 4 metry, musi być organizowany w specjalnych warunkach. W tym celu wyodrębnia się specjalną kategorię transportu, a mianowicie transport ponadgabarytowy. Bo rzeczywiście tam, gdzie gabaryty są duże, rosną też i problemy związane z organizacją trasy.
Jeśli chodzi o transport ciężki, tu szczególną rolę odgrywa nośność dróg oraz mostów. W przypadku wysokich ładunków, problemem mogą być zbyt niskie wiadukty. Z kolei transport ładunków bardzo długich czy szerokich wiąże się z koniecznością omijania tras, gdzie występują ronda czy bardzo wysokie krawężniki. Jak więc widać ten rodzaj transportu wymaga ogromnego zaangażowania w przygotowanie trasy i organizację samego procesu. I dlatego zajmują się nim wyłącznie wyspecjalizowane firmy.
Inaczej jest jednak w przypadku transportu
Transport bardzo rzadko kojarzy się z koniecznością załatwiania wielu formalności. I rzeczywiście często jest on realizowany na zasadach ogólnych, które nie wymagają jakichś specjalnych pozwoleń, czy przygotowań. Inaczej jest jednak w przypadku transportu ciężkiego. Transport ponadgabarytowy wymaga różnego rodzaju zezwoleń, protokołów, czy planów.
Aby transport mógł odbyć się daną trasą, musi ona być sprawdzona pod kątem między innymi nośności. Dopiero fachowe ekspertyzy pozwalają konkretne odcinki do trasy włączyć. Ale i to nie wszystko. Ekspertyzy trafiają bowiem wraz z podaniem o zezwolenie do odpowiednich instytucji. I dopiero one wydają decyzję, czy rzeczywiście na danej trasie może być wykonany transport ciężki dla konkretnego ładunku. Do tego dochodzi jeszcze kwestia ubezpieczenia, czy przygotowania protokołu objazdu trasy, gdy zajdzie taka potrzeba. Jak więc widać transport maszyn, hal, czy różnego rodzaju zbiorników wiąże się bardzo ściśle z zaawansowanymi procedurami i licznymi formalnościami.
Należy uwzględnić nośność mostów i wysokość
Firmy zajmujące się transportem napotykają nieraz na szczególny rodzaj zleceń. Przeważnie chodzi tu o transport ponadgabarytowy i transport ciężki. Transport maszyn, które wymagają wielu zabezpieczeń, tak swojego jak i otoczenia, to duże wyzwanie. Przed wykonaniem takiego zlecenia, pracownicy działu organizacji i logistyki muszą wytyczyć bezpieczną trasę. Należy uwzględnić nośność mostów i wysokość prześwitu pod wiaduktami. Dochodzą do tego jeszcze inne aspekty, które dokładnie należy zbadać. Od rzetelnego przygotowania transportu pod względem logistycznym zależy bardzo dużo !
Sprzęt do transportowania tego typu maszyn, czy urządzeń, to następne zagadnienie. Tu nie można sobie pozwolić na bylejakość ! Odpowiednie ciężarówki, czy ciągniki muszą spełniać określone wymagania. Ich parametry nie mogą odbiegać od wytyczonych norm. W grę wchodzi bezpieczeństwo ludzi, sprzętu, towaru i dróg. Podczas transportu tak nietypowych ładunków, organizacja ruchu w tym rejonie musi niejednokrotnie zostać na ten czas zmodyfikowana.